کد مطلب:171868 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

مناقب امام علی از زبان امام حسین
لو رأیتم المعروف رجلا، رأیتموه حسنا جمیلا تسر الناظرین. [1] .

اگر خوبی و نیكی مجسم می شد، به صورت شخصی زیبا كه بیننده را شادمان و مبهوت خود می ساخت، آشكار می شد.

امام حسین علیه السلام

معاویه در صدد بود كه ولیعهدی یزید را بین مردم استحكام بخشد؛ از اینرو از هر فرصتی جهت گرفتن بیعت برای یزید استفاده می كرد.

وقتی امام حسین علیه السلام به مكه رفت، مردان و زنان بنی هاشم و انصار و حتی با فرستادن نمایندگی، تمام افراد حاضر از صحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در مكه گرد آورد تا مسائل سیاسی جامعه اسلامی را به مسلمانان گوشزد نماید؛ از اینرو حضرت به پا خاست و فرمود:

آنچه را این سركش عصیانگر نسبت به ما و شیعیانمان انجام داده، می دانید؛ از شما می خواهم كه اگر گرفتارم راست باشد، تصدیق و گرنه، تكذیبم كنید؛ از شما می خواهم كه بخاطر خدای متعال و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و قرابت من با پیامبرتان، سخنان مرا گوش داده و نوشته و در دیار خود به مسلمانان و افراد مورد وثوق ابلاغ كنید.

ایشان را به حق ما كه می دانید دعوت كنید؛ به یقین من از نابودی و اضمحلال این امر (خلافت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم) و حق الهی ترسانم؛ خداوند تمام كننده نور خود است؛ گر چه كفار را ناپسند آید.

شما را به خدا، آیا می دانید كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بین خود و علی بن ابیطالب پیوند برادری بست و فرمود: تو برادر من و من برادر تو در دنیا و آخرت هستیم.

همگی تأیید كردند و امام حسین علیه السلام ادامه داد:

شما را به خدا، آیا می دانید رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم زمینی را خرید و مسجد و ده منزل در آن بنا فرمود كه خانه علی علیه السلام را بین آنها قرار داد و تمام درهای ورودی به مسجد، غیر از در خانه علی را بست و فرمود: من به اختیار خود این كار را نكردم بلكه خداوند متعال مرا دستور داد كه درهای منازل را بسته و در خانه علی به مسجد گشوده باشد. و همچنین جز علی همه مسلمانان را از خوابیدن در مسجد باز داشت و در مسجد فرزندانی برای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام متولد شدند؟

همه پذیرفته و امام حسین علیه السلام فرمود:

شما را به خدا، آیا می دانید كه عمر بن خطاب رخنه ای در دیوار خانه اش ‍ كه رو به مسجد بود، ایجاد كرد و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را منع فرمود و سپس در خطبه ایی اظهار داشت: خداوند مرا دستور داد تا مسجد پاكی كه غیر از خود و برادرم و فرزندانش، كسی آنجا مسكن نگزیند، بنا كنم.؟

همگی قبول نموده و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود:

شما را به خدا، آیا می دانید كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روز غدیر خم ولایت علی بن ابیطالب را به آوای بلند ابلاغ فرمود و از مردم خواست كه حاضران به غایبان اطلاع دهند؟.

همگی تأیید نموده و امام حسین علیه السلام فرمود:

شما را به خدا، آیا می دانید كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در جنگ تبوك فرمود: تو (علی) برای من به منزله هارون برای موسی می باشی و تو ولی هر مؤ منی بعد از من هستی؟.

همگی قبول كرده و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود:

شما را به خدا، آیا می دانید كه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مباهله جز علی و فاطمه و دو فرزندشان، كسی را نیاورد؟.

همگی اعتراف كرده و امام حسین علیه السلام فرمود:

شما را به خدا، آیا می دانید كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم پرچم را روز خیبر به علی داد و فرمود: پرچم مسلمانان را به شخصی كه محبوب خدا و رسول خدا بوده و او نیز خدا و رسولش را دوست می دارد و از میدان نبرد فرار نمی كند و خداوند به دست او فتح و پیروزی را نصیب ما می كند، می دهم.؟

همگی اقرار نموده و حضرت علیه السلام ادامه یابد:

شما را به خدا، آیا می دانید با هر سختی كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مواجه می شد، به جهت اطمینانی كه به علی داشت، او را برای حل مشكل روانه می ساخت و هیچ وقت علی را به نام صدا نزد؛ بلكه با عنوان برادر خطاب می نمود؟

همگی پذیرفته و امام حسین علیه السلام ادامه داد:

آیا می دانید كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم علی را برای ابلاغ سوره برائت اعزام فرمود و گفت: دین مرا جز خودم و یا شخصی كه از من باشد، تبلیغ نمی كند.؟

همگی قبول كرده و حضرت ادامه داد:

آیا می دانید كه بین علی و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هر روز و شبی دیدار خصوصی برقرار بود و پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم مطالبی را به او بیان می فرمود؟

همگی پذیرفته و امام حسین علیه السلام فرمود:

آیا می دانید كه وقتی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم به فاطمه علیها السلام فرمود: ترا به همسری بهترین اهل بیتم، پیشترین ایشان در اسلام و حلیم ترین و عالم ترین ایشان در آوردم، علی را به جعفر و حمزه برتری داد؟

همگی اقرار كرده و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود:

آیا می دانید كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: من برترین فرزند آدم و علی، برادرم، سرور عرب و فاطمه، سرور بانوان بهشتی و حسن و حسین، دو فرزند من، دو آقای جوانان اهل بهشتند؟

همگی اعتراف كرده و امام علیه السلام ادامه داد:

آیا می دانید كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم علی را دستور داد تا او را غسل دهد و فرمود كه جبرئیل او را در این كار یاری می كند؟

همگی تأیید كرده و امام حسین علیه السلام اظهار داشت:

آیا رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در آخرین خطبه خود نفرمود: بطور یقین بین شما دو چیز گرانبها، كتاب خدا و اهل بیتم، را قرار دادم؛ پس ‍ به این دو تمسك كنید تا هرگز گمراه نشوید؟

همگی تأیید كرده و حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمود:

شما را به خدا، مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نفرمود: اظهار دوستی با من بدون حب علی در دل دروغ است؛ كسی كه علی را دشمن دارد، دوست من نیست. شخصی پرسید: چطور می شود ای رسول خدا حضرت فرمود: زیرا علی از من است و من از اویم؛ هر كه او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر كه مرا دوست بدارد، خدا را دوست دارد. كسی كه با علی دشمنی كند، مرا دشمن داشته و هر كه مرا دشمن دارد، با خدا دشمن است.؟

همه قبول كرده و گفتند:

آری؛ به خدا، تمام اینها را از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدیم.

و سپس آرام آرام پراكنده شدند. [2] .


[1] كشف الغمه 2/29 و بحار الانوار 78/121.

[2] كتاب سليم بن قيس /206 و بحار الانوار 33/186 - 182.